Αφιέρωμα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Ο Σεπτέμβριος είναι ο μήνας της εκπαίδευσης -τώρα χτυπά το πρώτο κουδούνι, τώρα ξεκινούν όλοι, μαθητές, μαθήτριες, εκπαιδευτικοί και γονείς να θέτουν νέους στόχους. Με σημείο εκκίνησης την προετοιμασία των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων της, η Καθετή ετοίμασε ένα αφιέρωμα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ποια σχολεία και ποιες ευκαιρίες υπάρχουν στην περιοχή; Ποια είναι τα ταλέντα των μαθητών και των μαθητριών; Υπάρχει άγχος και πίεση για τις εξετάσεις; Τι δηλώνουν οι διευθύντριες των γυμνασίων και των λυκείων και ο διευθυντής του επαγγελματικού λυκείου της περιοχής;

Η εκπαίδευση στην τοπική περιοχή

Το γυμνάσιο αποτελεί ορόσημο στην εκπαίδευση των εφήβων, καθώς μετά από αυτό θα πρέπει να αποφασίσουν πώς θα συνεχίσουν τις σπουδές τους, είτε στη γενική ή την επαγγελματική εκπαίδευση. Οι μαθητές/-τριες της περιοχής έχουν διάφορες επιλογές για τις σπουδές τους μετά το γυμνάσιο. Εκτός από τα Γενικά Λύκεια του Πόρου και του Γαλατά, μπορούν να φοιτήσουν στο Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑΛ) Γαλατά1. Επίσης, στον Γαλατά λειτουργεί σχολείο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΚ)2 για τους/τις μαθητές/-τριες που το έχουν ανάγκη.

Για τους ανήλικους ή ενήλικες που εργάζονται, όπως και για τους άνεργους με κάρτα ανεργίας και για μητέρες ανήλικων παιδιών με αποκλειστική οικιακή απασχόληση, υπάρχει η δυνατότητα τριετούς φοίτησης στο Εσπερινό Λύκειο Γαλατά.

Δεν υπάρχουν ιδιωτικά λύκεια στην περιοχή – η ιδιωτική εκπαίδευση περιορίζεται στα κέντρα ξένων γλωσσών, όπως αυτά της Τένιας Σόμπα στον Γαλατά και της Μαρίας Ντελημάρα στον Πόρο. Ακόμη, υπάρχουν αρκετές εξωσχολικές δραστηριότητες, όπως αθλητισμός (βλ. ενδεικτικά τις δραστηριότητες του Ναυτικού Ομίλου Πόρου) και χορός (βλ. ενδεικτικά τις δραστηριότητες του Πολιτιστικού Συλλόγου Γαλατά). Τέλος, κατά τη διάρκεια της χρονιάς διοργανώνονται διάφορες εκπαιδευτικές δράσεις για τα παιδιά της περιοχής, όπως οι δράσεις της Καθετής (π.χ. σεμινάρια επαγγελματικού προσανατολισμού, ελληνικών σε παιδιά μεταναστών, προγραμματισμού) ή το Φεστιβάλ Χειροτεχνίας Πόρου, οι γυμναστικές επιδείξεις στον Πόρο και το διεθνές τουρνουά ποδοσφαίρου Θησέας-Θανάσης Μούγιος.

Με βάση τα παραπάνω, θα μπορούσε να πει κανείς πως οι ανάγκες όλων καλύπτονται. Ισχύει, όμως, κάτι τέτοιο; Παιδιά που ασχολούνται με τη μουσική ή την τέχνη δεν έχουν πρόσβαση σε καλλιτεχνικά ή μουσικά σχολεία, ούτε σε ωδεία ή μαθήματα σχεδίου (εκτός εάν μετακινηθούν στην Αθήνα ή το Ναύπλιο), γεγονός που τονίζουν τόσο η κ. Βάσω Κογιώνη, διευθύντρια του Γυμνασίου Πόρου, όσο και η κ. Μαρία Στάικου, διευθύντρια του ΓΕΛ Γαλατά. Συγκεκριμένα, η κ. Στάικου εξηγεί πως παρότι το πρόγραμμα του υπουργείου καλύπτει όλες τις ανάγκες των μαθητών και ενώ το Λύκειο του Γαλατά είναι στελεχωμένο με όλες τις ειδικότητες, οι ώρες που αφιερώνονται σε ορισμένα μαθήματα όπως η μουσική, είναι λίγες και έτσι δεν μπορεί να πει κανείς πως ένα παιδί μπορεί να μάθει ένα μουσικό όργανο στο σχολείο. Επίσης, δεν υπάρχουν αρκετά ερεθίσματα για τα παιδιά της περιοχής, π.χ. θεατρικές ομάδες.

Είναι γεγονός πως δεν υπάρχει μεγάλη ποικιλία εξωσχολικών δραστηριοτήτων, ιδιαίτερα για εφήβους/-ες που δεν ασχολούνται με τον αθλητισμό, για παράδειγμα όμιλοι ρητορικής ή δημιουργικά εργαστήρια (κεραμική, κατασκευή κοσμημάτων). Η κ. Ρέα Κολέντζου, διευθύντρια του ΓΕΛ Πόρου, δηλώνει πως για την ίδια το μεγαλύτερο κενό που υπάρχει στην εκπαίδευση που παρέχεται στα παιδιά και τους εφήβους της περιοχής είναι η έλλειψη προγραμμάτων επαγγελματικού προσανατολισμού. Η κ. Κογιώνη σημειώνει επίσης την ανάγκη υλοποίησης κάποιας δραστηριότητας σε σχέση με την πληροφορική.

Το κυνήγι των πιστοποιητικών και των δεξιοτήτων

Ένα μεγάλο ζήτημα είναι ο ελεύθερος χρόνος που έχουν στη διάθεσή τους τα παιδιά και οι έφηβοι/-ες: όσο οξύμωρο κι αν ακούγεται, παρά τις μικρές αποστάσεις, ο χρόνος των παιδιών είναι περιορισμένος. Πώς γίνεται αυτό;

Η κ. Κολέντζου δηλώνει πως από τη δική σας εμπειρία, παρατηρεί πως οι μαθητές και οι μαθήτριες στρέφονται σε φροντιστήρια ή σε ιδιαίτερα μαθήματα για να ενισχύσουν τις γνώσεις τους και πως αυτό ισχύει ακόμη και για τα παιδιά της Α’ Λυκείου. Αυτό σίγουρα επηρεάζει τον ελεύθερο χρόνο που έχουν στη διάθεσή τους. Επίσης, υπογραμμίζει η κ. Κολέντζου, «τα παιδιά πιστεύουν ότι κάτι που το πληρώνεις έχει αξία. Έτσι, συχνά καταναλώνουν περισσότερο χρόνο στο να κάνουν τις εργασίες του φροντιστηρίου και προτιμούν να έρθουν άγραφοι/-ες στο σχολείο». Όπως δηλώνει η κ. Μαρία Πατεράκη, υποδιευθύντρια του Γυμνασίου Γαλατά, «αρκετά παιδιά στρέφονται σε φροντιστήρια και σε ιδιαίτερα. Αν κάνει κανείς μαθήματα ξένων γλωσσών, μαθηματικών και έκθεσης που ίσως έχει ανάγκη, αμέσως ο ελεύθερος χρόνος περιορίζεται αρκετά». Η κ. Κογιώνη παρατηρεί πως ενώ στο Γυμνάσιο του Πόρου, τα τελευταία χρόνια τα παιδιά δε στρέφονται στα φροντιστήρια στον ίδιο βαθμό που αυτό συνέβαινε παλαιότερα για οικονομικούς λόγους, οι πολύ καλοί μαθητές έχουν λιγότερο χρόνο και πιο πολύ άγχος.

Ο κ. Έκτορας Λουκάς, διευθυντής του ΕΠΑΛ Γαλατά, δηλώνει πως οι μαθητές/-τριες που θέλουν να πετύχουν στις εξετάσεις κάνουν μαθήματα σε φροντιστήρια και αυτό είναι κάτι που μάλλον τους/τις βοηθά. Επιπλέον, ο κ. Λουκάς αναφέρει πως τα μισά παιδιά που φοιτούν στο ΕΠΑΛ Γαλατά έρχονται από άλλες περιοχές, όπως η Επίδαυρος και το Κρανίδι: «Αυτά τα παιδιά ξυπνούν πολύ νωρίς, παίρνουν το λεωφορείο των έξι και μισή για να είναι στο σχολείο στην ώρα τους και επιστρέφουν στο σπίτι τους στις τρεις και μισή. Πρόκειται για παιδιά που δεν έχουν τόσο ελεύθερο χρόνο».

Οι δεξιότητες των εργαζομένων το 2030

Καθώς ο κόσμος αλλάζει, αλλάζουν και οι απαιτήσεις της αγοράς εργασίας. Για το 2030, με βάση σχετικές έρευνες (βλ. εδώ και εδώ), οι δεξιότητες που θα απαιτείται να έχουν οι εργαζόμενοι θα αλλάξουν αρκετά. Πλέον, δεν επαρκούν προσόντα όπως οι τεχνικές και πρακτικές δεξιότητες που αφορούν κυρίως τα χειρωνακτικά επαγγέλματα ή οι βασικές δεξιότητες αριθμητικής και επεξεργασίας δεδομένων που αφορούν επαγγέλματα όπως αυτά των πωλητών/τριών και των γραμματέων. Η αυτοματοποίηση και η τεχνολογική πρόοδος θα οδηγήσουν στη ζήτηση εργαζομένων που θα έχουν δεξιότητες  επίλυσης προβλημάτων και κριτικής σκέψης, συναισθηματικής νοημοσύνης, ηγεσίας και δημιουργικότητας3.

Πλέον δε μιλάμε για πιστοποιήσεις και πτυχία, αλλά για συγκεκριμένες δεξιότητες που αποκτώνται μέσα από τη δια βίου μάθηση και τις εξωσχολικές δραστηριότητες. Οι τυπικές δεξιότητες δε φαίνεται να αρκούν πια. Αξίζει να αναλογιστεί κανείς τα κριτήρια εισαγωγής σε πανεπιστήμια του εξωτερικού, αλλά και τις προτιμήσεις των επιχειρήσεων σε σχέση με τους/τις υποψήφιους/-ες που προσλαμβάνουν: οι τίτλοι σπουδών έχουν, φυσικά, αξία, αλλά ο εθελοντισμός, η συμμετοχή σε ομαδικές δραστηριότητες και τα χόμπι μετρούν εξίσου, καθώς αποδεικνύουν πως ένα άτομο μπορεί να ηγηθεί μίας ομάδας και να λάβει αποφάσεις (σκεφτείτε μία ομαδάρχισσα κατασκήνωσης), να διαπραγματευθεί (όπως ένα μέλος ρητορικού ομίλου) ή να κατανοήσει τους άλλους και να τους παρέχει τις κατάλληλες υπηρεσίες, όπως θα έκανε ένας εθελοντής που έχει συναναστραφεί με πλήθος κόσμου. Όλες αυτές οι δεξιότητες και ακόμη περισσότερες, όπως η κριτική σκέψη, η ικανότητα ανάληψης ευθυνών, η ενεργητική ακρόαση, η διαχείριση ενός προγράμματος, καλλιεργούνται από μικρή ηλικία με τη συμμετοχή σε ομαδικές εξωσχολικές δράσεις.

Οι προτιμήσεις των μαθητών και μαθητριών της περιοχής

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, αξίζει να δούμε ποιες είναι οι προτιμήσεις των μαθητών και των μαθητριών της περιοχής, καθώς και τα ταλέντα τους. Ποιες σπουδές επιλέγουν οι μαθητές/-τριες της περιοχής;

Από το Λύκειο Πόρου, η κ. Κολέντζου παρατηρεί πως υπάρχει η αντίληψη ότι οι θετικές σπουδές είναι ανώτερες σε σχέση με τις ανθρωπιστικές. Πολλές φορές τα παιδιά πιστεύουν ότι τα θετικά μαθήματα είναι πιο σημαντικά και δεν εκτιμούν εξίσου τον τομέα των θεωρητικών σπουδών. «Προσωπικά», λέει η κ. Κολέντζου, «βλέπω ότι ελάχιστα παιδιά στρέφονται στις ανθρωπιστικές επιστήμες και αυτά είναι τα παιδιά που θέλουν να γίνουν ψυχολόγοι ή παιδαγωγοί. Επίσης, στα παιδιά αρέσουν πολύ οι ναυτιλιακές σχολές». Παρόμοιες παρατηρήσεις κάνει και η κ. Πατεράκη από το Γυμνάσιο του Γαλατά, η οποία σημειώνει πως «υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες τάσεις προς ορισμένες σχολές και τα παιδιά προτιμούν θετική και θεωρητική κατεύθυνση, ιδιαίτερα τα παιδιά που έχουν καλύτερες επιδόσεις». Η κ. Στάικου επιβεβαιώνει πως τα παιδιά στο ΓΕΛ Γαλατά προτιμούν τις θετικές και οικονομικές επιστήμες έναντι των ανθρωπιστικών και παρατηρεί πως λιγοστά παιδιά στρέφονται προς τον τομέα της υγείας.

Στο ΕΠΑΛ Γαλατά, ο κ. Λουκάς παρατηρεί πως «τα τελευταία χρόνια υπήρχε μεγάλη ζήτηση για τον τομέα των ναυτιλιακών επαγγελμάτων. Από φέτος, όμως, φαίνεται ότι αλλάζει αυτή η τάση και πλέον τα παιδιά προτιμούν την ειδικότητα της μηχανολογίας. Ενδεικτικά αναφέρω ότι την τελευταία χρονιά 23 παιδιά της Γ’ Λυκείου συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις. Από αυτά τα παιδιά, τα 11 πέτυχαν σε σχολές. Εκτός πανελλαδικών εξετάσεων, είχαμε παιδιά που πέρασαν σε ναυτιλιακές σχολές, στις ακαδημίες του εμπορικού ναυτικού (ΑΕΝ)».

Τα ταλέντα των παιδιών της περιοχής

Κάτι που σίγουρα αξίζει να διερευνήσει κανείς είναι τα ταλέντα των μαθητών και των μαθητριών της περιοχής, τις ιδιαίτερες κλίσεις τους. Από το Γυμνάσιο του Πόρου, η κ. Κογιώνη δηλώνει πως έχει γνωρίσει «μαθητές με εξαιρετικό ταλέντο στη ζωγραφική και στη συγγραφή γιατί λαμβάνουν μέρος σε διαγωνισμούς, για ποιήματα και πεζά. Επίσης, στα παιδιά εδώ αρέσει πολύ να αθλούνται και υπάρχουν πολλά αθλήματα που προσφέρονται, όπως η κωπηλασία και ο στίβος. Τα τοπικά σωματεία βοηθούν τα παιδιά, τα οποία μαθαίνουν πολλά μέσα από τον αθλητισμό, για παράδειγμα την πειθαρχία».

Φαίνεται πως τα παιδιά της τοπικής περιοχής αγαπούν πολύ τη ζωγραφική και την τέχνη. Από την εμπειρία της στο Γυμνάσιο του Γαλατά, η κ. Πατεράκη αναφέρει πως έχει συναντήσει «κατά κύριο λόγο μαθητές πολύ καλούς στη ζωγραφική, την εικονογράφηση, το animation. Στο παρελθόν, μία μαθήτριά μου έγραφε διηγήματα στα αγγλικά σε δικό της ιστολόγιο και μάλιστα είχε πολλούς φαν και αναγνώστες από το εξωτερικό. Κατά κύριο λόγο, ωστόσο, όλα περιστρέφονται γύρω από το σχέδιο και τη ζωγραφική». Η κ. Κολέντζου σημειώνει πως «στα δύο χρόνια που βρίσκομαι στο Λύκειο του Πόρου, παρατηρώ πως υπάρχουν παιδιά με καλλιτεχνικό ταλέντο: πολλά παιδιά έχουν ταλέντο στο τραγούδι. Ακόμη, υπάρχει παιδί που ασχολείται με τη μουσική και ανεβάζει βίντεό του στο διαδίκτυο».

Το θέμα του άγχους

Αξίζει, ακόμη, να δει κανείς εάν παρατηρούνται φαινόμενα έντονου άγχους από τους μαθητές και τις μαθήτριες των σχολείων της περιοχής. «Στο Γυμνάσιο τα παιδιά δεν έχουν ακόμη έντονο άγχος, όσο μεγαλώνουν, όμως, και ειδικά στο Λύκειο, το φαινόμενο είναι εντονότερο», λέει η κ. Κογιώνη, ενώ η κ. Πατεράκη εξηγεί πως στο γυμνάσιο το άγχος που έχουν τα παιδιά είναι λιγότερο γιατί και οι απαιτήσεις είναι χαμηλότερες.

Η κ. Στάικου, η οποία έχει έρθει αντιμέτωπη με περιστατικά έντονου άγχους από μαθήτρια που εμφάνισε μάλιστα συμπτώματα όπως ζάλη και έντονη συναισθηματική φόρτιση, αναφέρει πως αν και το κάθε παιδί έχει τον δικό του χαρακτήρα και δεν μπορεί να γνωρίζει κανείς εάν το άγχος των παιδιών προέρχεται από τους στόχους που έχει θέσει ή από την κατάσταση που επικρατεί στο σπίτι, το μεγαλύτερο άγχος το έχουν συνήθως τα παιδιά που φοιτούν στη Β’ και Γ’ Λυκείου. Η κ. Πατεράκη συμφωνεί πως πολλές φορές η εφηβεία ή οικογενειακά ζητήματα προκαλούν άγχος στα παιδιά.

Από το ΕΠΑΛ Γαλατά, ο κ. Λουκάς δηλώνει πως «ακόμη είμαστε στην αρχή της χρονιάς και δεν υπάρχουν παιδιά που να βιώνουν άγχος, όμως προς το τέλος της χρονιάς, ιδιαίτερα καθώς πλησιάζουν οι εξετάσεις, τα παιδιά αγχώνονται – ειδικά τα παιδιά που έχουν θέσει στόχους για τις πανελλαδικές εξετάσεις», ενώ όλες οι διευθύντριες των σχολείων της περιοχής συμφωνούν μαζί του. Συγκεκριμένα, η κ. Κολέντζου παρατηρεί «άγχος σε μερικούς μαθητές, σε παιδιά που έχουν στόχους, όπως σε παιδιά που θέλουν να περάσουν σε συγκεκριμένες σχολές. Υπάρχουν παιδιά που βάζουν στόχους και έχουν σεβασμό, πράγμα που δεν υπάρχει στον ίδιο βαθμό σε άλλες περιοχές που έχω διδάξει».

Πώς να επιλέξει κανείς με τι να ασχοληθεί

Σίγουρα είναι πολύ δύσκολο να αποφασίσει κανείς τον τομέα με τον οποίο θέλει να ασχοληθεί στην ηλικία των 15-16 ετών, όταν ξεκινά δηλαδή το λύκειο. Ο τρόπος με τον οποίο μπορεί κάποιος να διευκολύνει τη διαδικασία αυτή είναι να εκτεθεί σε ερεθίσματα και να ανακαλύψει βασικά στοιχεία της προσωπικότητάς του, όπως οι προσωπικές του αξίες.

Ένα από τα μεγαλύτερα κενά στην πληροφόρηση των εφήβων είναι η δυνατότητα που τους δίνεται για δωρεάν επικοινωνία με συμβούλους επαγγελματικού προσανατολισμού, που μπορεί να τους βοηθήσει αρκετά4. Τι θα συμβούλευαν οι διευθυντές των σχολείων της περιοχής τα παιδιά που ακόμη προσπαθούν να ανακαλύψουν με ποιον τομέα θα μπορούσαν να ασχοληθούν;

«Ακόμη υπάρχουν παιδιά στην Α’ Λυκείου που δεν έχουν επιλέξει τον προσανατολισμό τους και παιδιά της τρίτης τάξης που δεν είναι σίγουρα για την κατεύθυνσή τους και για τη σχολή που έχουν επιλέξει. Σίγουρα θα συμβούλευα τα παιδιά να κάνουν επαγγελματικό προσανατολισμό και να επισκεφθούν ειδικούς», αναφέρει η κ. Κολέντζου, ενώ ο κ. Λουκάς δηλώνει πως «θα συμβούλευα τα παιδιά να είναι ανοιχτά σε οτιδήποτε γίνει, σε οποιαδήποτε ευκαιρία. Να σκεφτούν τι θέλουν να κάνουν, αλλά παράλληλα να ψάχνουν και εναλλακτικές, να είναι ανοιχτά σε άλλες επιλογές». Η κ. Πατεράκη, σκεπτόμενη τις μελλοντικές ευκαιρίες που δίνονται στα παιδιά, σημειώνει πως τα παιδιά μπορούν ακόμη και «να αλλάξουν χώρα, αν θεωρούν πως σε κάποιο άλλο μέρος μπορούν να συμμετάσχουν σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που να μπορεί να τους βοηθήσει να ανακαλύψουν τον εαυτό τους».

Εκτός από τα παιδιά, όμως, οι διευθυντές των σχολείων έχουν και κάποιες πρακτικές συμβουλές για τους γονείς: Πώς μπορούν, λοιπόν, οι γονείς να βοηθήσουν αποτελεσματικά τα παιδιά τους; «Πρώτα από όλα, οι γονείς θα πρέπει να μιλούν με το παιδί τους και να βλέπουν ποιες είναι οι δικές του προτεραιότητες και ‘θέλω’. Είναι σημαντικό και οι γονείς να ενημερώνονται για τον επαγγελματικό προσανατολισμό και να καταλάβουν ότι τα παιδιά πρέπει να ασχολούνται με αυτό που αρέσει στα ίδια και όχι με αυτό που αρέσει στους γονείς», αναφέρει η κ. Κολέντζου, ενώ η κ. Πατεράκη τονίζει πως οι γονείς θα πρέπει οπωσδήποτε να αφήσουν τα παιδιά να διερευνήσουν ποια είναι. Η κ. Στάικου θεωρεί πως είναι σημαντικό οι γονείς να συμπαραστέκονται στα παιδιά τους, να αφιερώνουν χρόνο σε αυτά και να διατηρούν ήρεμο κλίμα στο σπίτι, ώστε τα παιδιά να είναι εξίσου ήρεμα. Τη σημασία του ποιοτικού χρόνου που θα πρέπει να περνούν οι γονείς με τα παιδιά τους αναγνωρίζει και η κ. Κογιώνη, η οποία δηλώνει πως «οι γονείς [θα πρέπει] να είναι δίπλα στα παιδιά τους. Δυστυχώς, πολλές φορές οι γονείς δε γνωρίζουν βασικά πράγματα για τα παιδιά τους – πρέπει, λοιπόν, να κουβεντιάζουν μαζί τους, να μαθαίνουν πράγματα για αυτά».

Τι συμβαίνει, όμως, με το πέρας των σπουδών; Υπάρχουν αρκετές επιλογές ώστε ένας νέος άνθρωπος που ολοκληρώνει τις σπουδές του να μπορέσει να επιστρέψει στον τόπο του και να εργαστεί; Ο κ. Λουκάς δηλώνει πως «Τα παιδιά που μένουν εδώ, στην τοπική περιοχή, εργάζονται από την Α’ Λυκείου κιόλας, ως σερβιτόροι. Από την εμπειρία μου μπορώ να πω ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες που είναι προκομμένοι/-ες και έχουν όρεξη, βρίσκουν δουλειά και τα πάνε καλά με ό,τι και να ασχοληθούν, γιατί αναζητούν εναλλακτικές και ενδιαφέρονται να βελτιωθούν και να μάθουν». «Είναι θέμα χαρακτήρα και δυνατοτήτων», αναφέρει και η κ. Στάικου, ενώ η κ. Κογιώνη συμφωνεί: «Οπωσδήποτε μπορεί κανείς να μείνει στην Ελλάδα ή εδώ στην τοπική περιοχή και να δουλέψει, το εξωτερικό δεν είναι μονόδρομος. Ωστόσο, όλα έχουν να κάνουν και με την αντίληψη του κάθε ατόμου − αν κάποιο άτομο θεωρεί ότι πιέζεται, ότι περιορίζεται ή ότι το να μείνει στην τοπική περιοχή είναι καταδίκη».

Από την άλλη, η κ. Κολέντζου θεωρεί πως «δυστυχώς, δεν υπάρχουν πολλές επιλογές για κάποιο νέο άτομο που θέλει να εργαστεί στην περιοχή, [καθώς] μόνο στον τουρισμό μπορώ να πω ότι υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες». Η κ. Πατεράκη δίνει μία άλλη διάσταση στο ζήτημα της απασχόλησης, καθώς πιστεύει πως «εάν κανείς έχει μια ιδέα, ή έχει δει κάτι που είναι δοκιμασμένο σε μια άλλη χώρα και θέλει να πάρει το ρίσκο και να το υλοποιήσει και σε μια πιο μικρή κοινωνία, ενδεχομένως υπάρχει κάτι με το οποίο το άτομο αυτό μπορεί να ασχοληθεί εδώ, στην τοπική περιοχή. Διαφορετικά, εάν μιλάμε για νέες τεχνολογίες, θα πρότεινα στα παιδιά να φύγουν στο εξωτερικό, όπου υπάρχουν πεδία που αναπτύσσονται αποκλειστικά εκεί και όχι στην Ελλάδα, όπως η ρομποτική».

*Ευχαριστούμε θερμά (αλφαβητικά) την κ. Βάσω Κογιώνη, την κ. Ρέα Κολέντζου, τον κ. Έκτορα Λουκά, την κ. Μαρία Πατεράκη και την κ. Μαρία Στάικου για την ανταπόκριση και την πολύτιμη βοήθειά τους.

Σημειώσεις:

  1. Οι ειδικότητες στο ΕΠΑΛ Γαλατά παρουσιάζονται αναλυτικά παρακάτω: Μηχανολογία (Τεχνικός Εγκαταστάσεων Ψύξης, Αερισμού και Κλιματισμού), Ηλεκτρολογία, Ηλεκτρονική και Αυτοματισμός (Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων και Δικτύων), Ναυτιλιακά Επαγγέλματα (Πλοίαρχος Εμπορικού Ναυτικού), Διοίκηση και Οικονομία (Υπάλληλος Διοίκησης και Οικονομικών Υπηρεσιών), Πληροφορική (Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής), Υγεία, Πρόνοια και Ευεξία (Βοηθός Νοσηλευτή). Μπορείτε να δείτε τον αναλυτικό Οδηγό Σπουδών για τα ΕΠΑΛ εδώ.
  2. Η φοίτηση στο ΕΕΕΚ Γαλατά διαρκεί έξι σχολικά έτη και προσφέρονται δύο εργαστήρια, ανθοκομίας-κηπουρικής και αυτόνομης διαβίωσης, καθώς και μαθήματα γενικής παιδείας.
  3. Τα επαγγέλματα που απαιτούν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και κριτικής σκέψης είναι εκείνα των νομικών, των αρχιτεκτόνων, των καλλιτεχνών. Τα επαγγέλματα που απαιτούν δεξιότητες συναισθηματικής νοημοσύνης είναι εκείνα των ιατρών, των νοσηλευτών, των οικονομικών συμβούλων και των λογιστών. Οι δεξιότητες ηγεσίας απαιτούνται για τους ελεύθερους επαγγελματίες και για τους τεχνίτες, ενώ η δημιουργικότητα είναι απαραίτητη στους μάγειρες, τους εκπαιδευτικούς και τους νομικούς.
  4. Ένα τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού από το Υπουργείο Παιδείας και τον ΕΟΠΠΕΠ, καθώς και δυνατότητα δωρεάν επικοινωνίας με σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού είναι διαθέσιμα εδώ. Τα στοιχεία επικοινωνίας του ΚΕΣΥΠ Πόρου είναι: ΚΕΣΥΠ Πόρου, Λύκειο Πόρου, Αγ. Στέφανος ΤΚ 18020, τηλ.: 2298025705, e-mail: kesypporou@kesyp-porou.att.sch.gr.

Προηγουμενο Αρθρο
Σχολείο των Εκπαιδευτικών: Τι είναι;
30 Οκτωβριου 2019
Επομενο Αρθρο
Ευγενία Σαρίδου & Μαρία-Λουΐζα Ανδριακοπούλου
30 Νοεμβριου 2019

Πρόσφατα Νέα

Αναζήτηση εργασίας / Job opportunities
20 Αυγούστου 2020

Το φθινόπωρο είναι μια εποχή κατεξοχήν συνυφασμένη με την αναζήτηση εργασίας, στα αστικά κέντρα ιδίως. Την ίδια εποχή που οι τουριστικές περιοχές ετοιμάζονται σιγά σιγά να ξεκουραστούν από τους τρελούς ρυθμούς του καλοκαιριού. Η φετινή χρονιά είναι πιο περίπλοκη. Η τουριστική περίοδος περιορίστηκε πολύ χρονικά και από άποψη εσόδων. Η αναζήτηση εργασίας για τη χειμερινή […]

20 Αυγούστου 2020

Δραστηριοποιούμαι επιχειρηματικά στην περιοχή για πάνω από τριάντα χρόνια, τα είκοσι τελευταία με τη ναυτιλία. Πιστεύω πως η ιδιωτική πρωτοβουλία συμβάλλει στην οικονομία των τοπικών κοινωνιών και μάλιστα, αν αυτή καινοτομεί, τότε μπορεί να προσφέρει πολλά οφέλη στην κοινωνία. Γι’ αυτό, το 2000, με τον σύζυγό μου, κατασκευάσαμε το πρώτο μας επιβατικό οχηματαγωγό, το ΚΥΡΙΑΚΗ, […]

Ecocars
20 Αυγούστου 2020

Το καλοκαίρι του 2020 είχαμε μια νέα, φιλική προς το περιβάλλον άφιξη στην περιοχή μας. Τα EcoCar στον Γαλατά! Η αλλαγή του κλίματος καλεί για δραστικές αλλαγές στις συνήθειές μας, με στόχο τη μείωση του οικολογικού μας αποτυπώματος. Η Darsinos Services και η Ρίτσα Δαρσινού, συνέντευξη της οποίας στην Καθετή μπορείτε να διαβάσετε εδώ, αναγνώρισαν […]