Ευγενία Σαρίδου & Μαρία-Λουΐζα Ανδριακοπούλου
Το Σαββατοκύριακο 16 & 17 Νοεμβρίου έγινε το τρίτο μέρος της εκπαίδευσης πάνω στην Επίλυση Διαφορών μέσω της Σχολικής Διαμεσολάβησης. Η Σχολική Διαμεσολάβηση ως θεσμός υλοποιείται ήδη στο Γυμνάσιο Γαλατά, από ομάδα παιδιών τα οποία συμμετείχαν στην εκπαίδευση. Εισηγήτριες ήταν και αυτή τη φορά οι εθελόντριες Ευγενία Σαρίδου και Μαρία-Λουΐζα Ανδριακοπούλου (Διάλογος Αστική Εταιρεία Εμπορικής και Οικογενειακής Διαμεσολάβησης).
Η συνέντευξη περιέχει ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τα επαγγέλματά τους (δικηγόροι και διαμεσολαβήτριες), την κρίση, τη Σχολική Διαμεσολάβηση και βέβαια τις εντυπώσεις τους από την περιοχή μας.
Μιλήστε μας για τη δουλειά σας.
Ε.Σ.: Είμαι δικηγόρος και διαμεσολαβήτρια. Ελεύθερος επαγγελματίας δηλαδή και με τις δύο ιδιότητές μου, αλλά με συνεργάτες. Έτσι ως δικηγόρος είμαι εταίρος της εταιρείας «Κ. Κοννίδας και Συνεργάτες Δικηγορική Εταιρεία» και ως διαμεσολαβήτρια είμαι εταίρος της εταιρείας «Διάλογος Αστική Εταιρεία Εμπορικής και Οικογενειακής Διαμεσολάβησης».
Μ.Α.: Κι εγώ είμαι δικηγόρος και διαμεσολαβήτρια. Εργάζομαι ως ελεύθερη επαγγελματίας σε δικηγορικό γραφείο που έχω με την αδελφή μου στην Αθήνα. Ως διαμεσολαβήτρια είμαι εταίρος της εταιρείας «Διάλογος Αστική Εταιρεία Εμπορικής και Οικογενειακής Διαμεσολάβησης».
Ποια είναι η σχέση σας με την περιοχή;
Ε.Σ.: Μόνον ως επισκέπτρια είχα έρθει στην περιοχή, μέχρι που η «Καθετή» αποφάσισε να διοργανώσει σεμινάριο εκπαίδευσης διαμεσολάβησης στο σχολείο για τα παιδιά και τους/τις δασκάλους/-ες του Γυμνασίου Γαλατά. Τώρα πια μετά από 3 φορές που μας έχει φιλοξενήσει η «Καθετή» και έχουμε συνεργαστεί με κάποια υπέροχα παιδιά του Γυμνασίου και κάποιες αξιοθαύμαστες δασκάλες τους, νιώθω σαν να έχω μια ιδιαίτερη οικογένεια εδώ.
Μ.Α.: Ως παιδί έχω έρθει για ολιγοήμερες διακοπές στον Πόρο. Ως ενήλικη έχω έρθει στον Πόρο όταν ενδιαφερόταν ένας πελάτης μου να αγοράσει εκεί ένα ακίνητο. Έτσι αντιμετώπιζα το Γαλατά σαν το μέρος που πας για να πάρεις το καραβάκι να πας στον Πόρο. Με την ευκαιρία των δράσεων για την προώθηση του θεσμού της σχολικής διαμεσολάβησης που οργανώνει από την περασμένη σχολική χρονιά η «Καθετή» είχα την ευκαιρία να έρθω τρεις φορές στο Γαλατά που τώρα τον νιώθω σαν ένα φιλόξενο και πολύ αγαπημένο μέρος.
Πώς έχει επηρεάσει η κρίση το έργο και τη ζωή σας και πώς την αντιμετωπίζετε;
Ε.Σ.: Αμφότερα τα επαγγέλματα που προσπαθώ να υπηρετήσω αφορούν ανθρώπινες σχέσεις, συνεπώς η οικονομική κρίση και τα μέτρα λιτότητας που κρίθηκαν κατάλληλα για την αντιμετώπισή της με επηρέασαν σημαντικά οικονομικά. Ο πιο άμεσος τρόπος ήταν η αλλαγή στο αντικείμενο της δουλειάς μου ως δικηγόρος. Δηλαδή η δουλειά μου σε μεγάλο βαθμό έπαψε να έχει δημιουργικό αντικείμενο, π.χ. αγοραπωλησίες ακινήτων, κατασκευαστική δράση, σύσταση νέων εταιρειών και έγινε πιο στείρα, π.χ. πτωχεύσεις εταιρειών, οφειλές κλπ. Ως διαμεσολαβήτρια δεν μπορώ να συγκρίνω, γιατί η διαμεσολάβηση εισήχθη νομοθετικά στην Ελλάδα το 2010 και εγώ διαπιστεύθηκα το 2011, μεσούσης της κρίσης.
Σε προσωπικό επίπεδο, διαπιστώνω ότι σε πρώτη φάση υπήρξα εσωστρεφής και ξέδωσα… μαγειρεύοντας και στη συνέχεια υπήρξα εξωστρεφής και αναζήτησα λύσεις στον αποσυνδεδεμένο από το οικονομικό όφελος δρόμο της προσφοράς.
Μ.Α.: Πάρα πολύ. Αντιμετώπισα πολλές δυσκολίες και προκλήσεις που δεν είχα φανταστεί ότι θα αντιμετώπιζα μετά από 21 (στην αρχή της κρίσης) χρόνια εργασίας ως δικηγόρος. Η διαμεσολάβηση και η εθελοντική εργασία για την προώθηση της σχολικής διαμεσολάβησης ήταν το μέσο για να τις αντιμετωπίσω γιατί με δυνάμωσε ψυχικά και ήταν και είναι για μένα πηγή αστείρευτης χαράς και δημιουργικότητας.
Ποιες γνώσεις και ποια στοιχεία της προσωπικότητάς σας σας έχουν φανεί πιο χρήσιμα στη δουλειά σας;
Ε.Σ.: Σε ποιο από τις δύο; Αστειεύομαι! Και στα δύο επαγγέλματά μου, θεωρώ ότι η γνώση των βιβλίων συνδυάζεται με την καθημερινή εμπειρία. Προσπαθείς, κάνεις λάθος το διορθώνεις, αν διορθώνεται και την επόμενη φορά το κάνεις διαφορετικά με την ελπίδα αυτή τη φορά να αποδειχθεί πιο σωστός ο τρόπος σου. Δεν νομίζω ότι υπάρχουν στοιχεία της προσωπικότητάς μου, που με βοηθούν ή με εμποδίζουν σταθερά. Οι συνθήκες κάθε φορά ζητούν κάτι άλλο, το οποίο είναι μέσα μας και το χρησιμοποιούμε για να ανταπεξέλθουμε. Η δε ενασχόλησή μου με την διαμεσολάβηση υπήρξε καταλύτης για την «αποκάλυψη» στοιχείων που υπήρχαν, προφανώς, αλλά δεν ήξερα καν ότι είχα, όπως για παράδειγμα η υπομονή.
Μ.Α.: Και οι δύο γονείς μου ήταν, ο καθένας με τον τρόπο του, μαχητές. Έτσι έμαθα να μην χάνω την εσωτερική μου αλήθεια, ακόμα και αν δεν τολμούσα να την εκφράσω στους άλλους από φόβο ότι θα με έκριναν αρνητικά. Η σοφία και η αγάπη της μητέρας μου, μια φίλη που με βοήθησε πάρα πολύ στα φοιτητικά μου χρόνια, η δικηγόρος στην οποία ασκήθηκα και εκπαίδευση που είχα στην προσωποκεντρική προσέγγιση και τη συμβουλευτική ενίσχυσαν την έμφυτη αγάπη, πίστη και κατανόηση που είχα για τους ανθρώπους, σε όποια φάση της ζωής τους και αν βρίσκονται.
Τι θα θέλατε να βελτιώσετε στον εαυτό ή και στη δουλειά σας; Ποιες είναι οι ελλείψεις ή τα μειονεκτήματά σας και πώς σας έχουν επηρεάσει αυτά;
Ε.Σ.: Θα φανώ ανόητη αν πω ότι δεν ξέρω. Δυσκολεύομαι να κάνω τέτοιου είδους σκέψεις, κάθε στιγμή θέλω και προσπαθώ να ανταποκρίνομαι στην περίσταση, στην ανάγκη. Την επόμενη στιγμή, ό,τι έζησα έχει γίνει βίωμα και επηρεάζει την επόμενη απόφασή μου. Έτσι νιώθω ότι βελτιώνομαι.
Μ.Α.: Νομίζω χρειάστηκα τουλάχιστον πενήντα χρόνια ζωής για να αναγνωρίσω την αξία μου ως επιστήμονα και ως ανθρώπου. Τώρα δίνω περισσότερο χώρο στον εαυτό μου από παλιά και εκφράζω με περισσότερη τόλμη τις σκέψεις μου.
Τι θα κάνατε διαφορετικά και τι θεωρείτε ότι έχετε κάνει πολύ σωστά στη σταδιοδρομία σας;
Ε.Σ.: Ως δικηγόρος, θεωρώ ότι αν ξεκινούσα τώρα θα δοκίμαζα να εξειδικευτώ περισσότερο σε κάποιον κλάδο. Ήταν μια συμβουλή που μου είχε δώσει ένας παλαιότερος δικηγόρος, στις αρχές μου, αλλά δεν επέλεξα να τον ακούσω. Τώρα θεωρώ ότι ίσως και να έπρεπε. Αλλά εξακολουθώ να θεωρώ ότι δεν υπάρχουν κανόνες σε αυτές τις επιλογές, αυτό που εγώ προκρίνω αυτή τη στιγμή ως σωστότερο, μπορεί για κάποιον άλλον να είναι ο λάθος δρόμος.
Αυτό που νιώθω ότι είναι αποφασιστικά σωστό είναι η επιλογή (;) να δουλεύω μέσα από συνεργασίες, αν και θα μπορούσα, λόγω της φύσης και των δύο επαγγελμάτων να δουλεύω μόνη μου. Η ζύμωση μέσω της συνεργασίας, είμαι βέβαιη ότι με βελτιώνει επαγγελματικά αλλά και προσωπικά.
Μ.Α.: Θεωρώ σωστό το ότι επέλεξα το οικογενειακό δίκαιο αφού είναι ένας κλάδος που πραγματικά με ενδιαφέρει. Επίσης θεωρώ σωστή την επιλογή μου να γίνω διαμεσολαβήτρια, ένα λειτούργημα που με εκφράζει απόλυτα, καθώς και την επιλογή μου να συνεργάζομαι με άλλους συναδέλφους όλο και πιο συχνά. Η εκπαίδευση καθηγητών και μαθητών στη σχολική διαμεσολάβηση μου δίνει ενέργεια, δημιουργικότητα και δύναμη.
Τι θα συμβουλεύατε ένα νεαρό άτομο που θα ήθελε να κάνει αυτό που κάνετε;
Ε.Σ.: Και για τα δύο επαγγέλματα μου, να το θέλει.
Μ.Α.: Να το θέλει πάρα πολύ, αλλιώς δεν έχει νόημα όλη αυτή η σπατάλη χρόνου και ενέργειας. Η ζωή είναι μικρή και πολύτιμη και δεν αξίζει να σπαταλιέται σε πράγματα που τα βρίσκουμε ανούσια.
Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον, άμεσα και αργότερα;
Ε.Σ.: Δεν έχω σχέδια. Εύχομαι να μπορώ να βιοπορίζομαι από τα επαγγέλματά μου για να έχω την δυνατότητα να στηρίζω και την ανάγκη μου για προσφορά.
Μ.Α.: Θέλω να είμαι γερή για να μπορώ να εργάζομαι και για να μπορώ να προσφέρω.
Σε τι μας χρησιμεύει η σχολική διαμεσολάβηση;
Ε.Σ.: Βραχυπρόθεσμα βοηθάει τα παιδιά να λύνουν συγκεκριμένα προβλήματα/συγκρούσεις/διαφωνίες της καθημερινότητάς τους με συζήτηση. Τα παιδιά, με την εμπιστοσύνη που τους δείχνουμε, αναλαμβάνουν την ευθύνη να λύσουν τα δικά τους καθημερινά θέματα με διάλογο και συνεργασία και όχι με καβγάδες και βία.
Μακροπρόθεσμα το σχολείο γίνεται ένας πιο ειρηνικός χώρος, όπου τα μέλη της κοινότητας μαθαίνουν να συζητούν για ό,τι τους απασχολεί, ανοιχτά και με σεβασμό. Όλη η κοινωνία επωφελείται από την σχολική διαμεσολάβηση, οι μαθητές/-τριες είναι το μέλλον, αυτοί/-ές θα δείξουν τον άλλο τρόπο να λύνουμε τις διαφορές μας!
Μ.Α.: Όσον αφορά εμάς τους ίδιους, μας βοηθάει να λύνουμε με ένα πιο αποτελεσματικό τρόπο τις διαφορές μας και να γίνουμε πιο υπεύθυνοι άνθρωποι. Να ακούμε και να σεβόμαστε τη γνώμη των άλλων να προσπαθούμε να τους κατανοήσουμε, να μαθαίνουμε καλλίτερα τον εαυτό μας και να τον αγαπάμε περισσότερο. Επίσης, μας βοηθάει να ζούμε καλλίτερα, σε σχολεία με όσο το δυνατόν λιγότερη βία και περισσότερη ενδυνάμωση, κατανόηση και αγάπη μεταξύ των μαθητών. Αν δούμε ακόμα πιο μακριά στο χρόνο, θα συντελέσει στη δημιουργία μιας πιο ειρηνικής και φιλικής προς τους ανθρώπους (όσο διαφορετικοί και να είναι) κοινωνίας.
Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σας από το σεμινάριο για τη σχολική διαμεσολάβηση που μόλις υλοποιήσατε σε συνεργασία με την «Καθετή»;
Ε.Σ.: Η «Καθετή» είναι ένας πυρήνας προσφοράς. Διοργανώνει, φιλοξενεί, παρέχει διαρκώς. Υλοποιεί την προσφορά στην τοπική κοινωνία με τον καλύτερο τρόπο. Κι αυτό το προσλαμβάνουμε όλοι/-ες οι συμμετέχοντες/-ουσες. Οι καθηγήτριες και τα παιδιά, αν και είναι Σαββατοκύριακο, έρχονται με διάθεση και δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό, αφοσιώνονται και μεγαλουργούν!
Φεύγω κάθε φορά από τον Γαλατά με μια αίσθηση ζεστασιάς και με πληρότητα! Βλέπω το θαύμα της προσφοράς: όσο δίνεις γεμίζεις.
Μ.Α.: Η «Καθετή» και η προσφορά της κας Φαίης Ορφανίδου είναι εκπληκτική! Όταν έρχομαι στο Γαλατά νιώθω πάντα ότι υπάρχει για μένα, ως εκπαιδεύτρια και ως άτομο, μια ζεστή αγκαλιά. Ο χώρος της “Καθετής” είναι πολύ όμορφος και δημιουργεί άμεση οικειότητα σε όλους εμάς που βρισκόμαστε εκεί. Για την επιτυχία των εκπαιδεύσεων στη διαμεσολάβηση σημαντικό ρόλο έπαιξε η πίστη της καθηγήτριας κας Μαρίας Πατεράκη στο θεσμό και στους πραγματικά εκπληκτικούς μαθητές της. Θερμές ευχαριστίες στην ίδια και στην κα Ορφανίδου!